A dajkaság szépségei

folder_openHírek

A dajka feladata: óvodákban, gyermekotthonokban az óvodapedagógus segítő társaként a gyermekek gondozásában, a környezet rendjének, tisztaságának megteremtésében való közreműködés. olvashatjuk a lexikon meghatározását.

A dajkák feladata azonban sokkal színesebb, sokrétűbb tevékenység.

Az óvodai gyermekcsoportok életében a dajkának aktívan is részt kell vennie, gyakran ő készíti elő a foglalkozásokhoz szükséges eszközöket. A gyermekekkel való foglalkozás nagy türelmet, kiegyensúlyozottságot kíván.

A dajka legfontosabb tulajdonságai: tervező- és szervezőkészség, ötletgazdagság, nyelvi kifejezőkészség, forma és színérzék, empátia (másokkal való együttérzés), kitartás, türelem.

Ahhoz, hogy a dajka szeresse szakmáját, elengedhetetlen, hogy szeresse az óvodáskorú gyermekeket, tudjon mások igényéhez alkalmazkodni, legyen segítőszándékú. A lelkiismeretesség, alaposság, elővigyázatosság a segítőkészség elengedhetetlen ebben a munkakörben.

Ezen képességek és készségek fejlesztése mellett a Felnőttek Szakiskolája, Szakközépiskolája és Gimnáziumában a dajkatanulók a nevelés- és fejlődéslélektan (pszichológia), a pedagógia, egészségtan, munka- és környezetvédelem, a háztartási ismeretek tantárgyak tanulásával válnak szakmájuk tökéletes, gondos és fontos művelőikké. Soha nem szabad elfelejtenünk, hogy a felnőtt mindig minta a gyermek számára, viselkedésében, beszédében egyaránt, nagy hangsúlyt fektetünk a leendő dajkák beszédművelésére is. S mivel a gyerekekkel való kapcsolat a mesén és gyermekverseken keresztül még inkább mélyíthető, a gyermekirodalom oktatására is szánunk időt.

A visszajelzések alapján elmondhatjuk, hogy eddigi munkánkat siker koronázta, hiszen dajkatanulóink pozitív tapasztalatokról számolnak be gyakorlati helyeikről visszatérve, s elégedettek a gyakorlati vezetők is: a legnagyobb elismerés pedig nemegyszer maguktól a gyerekektől érkezik.

Tags: ,
Menü